KLM – Royal Dutch Airlines
Op 7 oktober 1919 werd de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij KLM opgericht in Nederland. Tot op de dag van vandaag is het de oudste luchtvaartmaatschappij die onder haar oorspronkelijke naam opereert. Sinds 2004 maakt KLM deel uit van de Air France KLM groep. Samen met de dochterondernemingen KLM Cityhopper, transavia.com en Martinair vormt het de kern van de KLM Groep. Samen met Air France is KLM toonaangevend in de Europese luchtvaart. Het voorziet haar 32.000 klanten van een veilige, efficiënte en servicegerichte diensten en neemt hierbij voornamelijk duurzaamheid in achting. KLM heeft winst als doel die niet alleen bijdraagt aan de doelstellingen van het bedrijf, maar ook aan economische, maatschappelijke en sociale ontwikkelingen. Sinds de oprichting heeft KLM zich ontwikkeld tot twee na grootste werkgever van Nederland en in Amstelveen staat dan ook het hoofdkantoor. KLM biedt vluchten naar 138 bestemmingen en had in 2013 ruim 32,505 werknemers. Samen met Air France vervoert KLM per jaar ruim 77 miljoen passagiers. Voor deze passagiers is ook een uitstekende KLM Klantendienst opgezet om hen te helpen bij vragen en opmerkingen.
De diensten van KLM
KLM werkt nauw samen met verschillende luchtvaartmaatschappijen zoals North West Airlines, Delta Airlines Alitalia. Door de bundeling van netwerken kan KLM een sterke transferproduct via de luchthaven Schiphol bieden. Het biedt een hoogwaardig netwerk van directe Europese en intercontinentale luchtverbindingen voor zowel haar passagiers als vracht. KLM zorgt onder andere voor passagiersvervoer, vrachtvervoer, dierenvervoer en vliegtuigonderhoud. Via het Flying Blue programma geeft KLM Flying Blue Miles uit, die de klant weer kan uitbesteden aan vluchten, autohuur, hotelovernachtingen en meer. Ook biedt KLM voordelen aan zakelijke klanten zoals Blue Credits, BlueBiz-seminars en evenementen. Voor haar zakelijke klanten heeft het bedrijf ook een zakelijke KLM Klantendienst opgezet die, afhankelijk van de reden van het contact, op verschillende manieren gecontacteerd kan worden.
KLM contacteren
KLM heeft een uitgebreide KLM Klantendienst opgezet om haar klanten zo goed mogelijk te helpen. Op de pagina ‘Klantendienst’ kan de klant allereerst proberen om zelf het antwoord op een vraag te vinden. Hiernaast kan de klant in verschillende categorieën bekijken of de benodigd informatie hier tussen staat. De categorieën zijn onderverdeeld in: vluchtinformatie, wijzigen of annuleren, bagage, Flying Blue- of KLM-account, Teruggave en vergoeding en klacht of compliment. Om een boeking te maken en voor vragen over sales en diensten, neemt de klant contact op met de KLM Klantendienst op het nummer 1800 1800 044.
KLM op social media
KLM is erg actief op het gebied van social media. Het laatste nieuws, aantrekkelijke aanbiedingen en persoonlijke service vindt de klant voornamelijk op Facebook, LinkedIn, Google+, Pinterest, Twitter, YouTube, KLM-blog en Instagram. Op Facebook, Twitter en LinkedIn kan de klant 24 uur per dag antwoorden en hulp ontvangen op vragen en verzoeken van de KLM Klantendienst. De KLM-blog is een leuke manier om KLM nog beter te leren kennen en tips van reizigers en verhalen over bestemmingen te ontdekken.